GRECIA ȘI ROMA ANTICĂ ÎN PROFEȚIILE UMANITĂȚII
Istoria lumii greco-romane este atât de fascinantă încât a modelat ireversibil istoria întregii umanități.
Pentru cei care au timpul și răbdarea necesare parcurgerii unui material amplu despre acest subiect, am atașat câteva pagini din ultima carte, publicată de mine în 2008, sub titlul ,,Devastatorul” și care analizează din punct de vedere al profețiilor, care au fost făcute cunoscute umanității cu sute de ani înaintea apariției acestor imperii pe scena lumii, istoria acestora.
Toate popoarele lumii au ca strămoşi pe cei trei fii ai lui Noe. Evoluţia lor în istorie a fost mai semnificativă, sau mai puţin semnificativă, în funcţie de conducătorii lor şi de puterea de care dispuneau. ,,Geneza 10:7 ,, Fiii lui Cuş: Seba, Havila,
Sabta, Raema şi Sabteca. Fiii lui Raema: Şeba şi Dedan.
8 Cuş a născut şi pe Nimrod: el este acela
care a început să fie puternic pe pământ.
9 El a
fost un viteaz vânător înaintea Domnului; iată de ce se zice: „Ca Nimrod,
viteaz vânător înaintea Domnului.”
10 El a
domnit la început peste Babel, Erec, Acad şi Calne, în ţara Şinear.”
Geneza 11:10 ,,Iată spiţa neamului lui Sem. La vârsta de
o sută de ani, Sem a născut pe Arpacşad, la doi ani după potop.
11
După naşterea lui Arpacşad, Sem a trăit cinci sute de ani; şi a născut
fii şi fiice.’’
Urmaşii lui Sem au fost : Elam,
Asur, Arpacşad, Lud , Aram, Uţ, Hul, Gheter şi Meşec. Din Arpacşad s-a născut
Eber, din care au apărut evreii. Eber înseamnă „regiune de dincolo, cealaltă
parte, nomad, strămutat”. Toţi urmaşii lui, până la Avraam şi Isaac, au ştiut de minunata salvare
a familiei sale din potopul care cuprinsese lumea. Dintre semiţi, Avraam este
cel mai proeminent personaj al antichităţii, din el s-a născut poporul Israel şi apoi Iisus Hristos, salvatorul
lumii.*
Fiii lui Sem
şi ai lui Ham s-au dezvoltat rapid şi au ocupat teritorii întinse.
*O istorie a mozaismului şi a Israelului Antic, de Prof.
Dr.Alfred Hârlăoanu
Fiul cel
mic, Iafet, venit ultimul, a trebuit să ia în stăpânire teritorii periferice,
mai puţin favorabile vieţii. Fiii lui Iafet, mezinul familiei lui Noe, au fost: Magog, Gomer, Tubal, Meşec, Madai, Tiras şi Iavan, din care se trage neamul grecilor şi romanilor.
Daniel 8:5,, Pe când mă uitam cu băgare de seamă, iată că a venit un ţap de la apus, şi a cutreierat toată faţa pământului, fără să se atingă de el; ţapul acesta însă avea un corn mare între ochi.
Daniel 8:5,, Pe când mă uitam cu băgare de seamă, iată că a venit un ţap de la apus, şi a cutreierat toată faţa pământului, fără să se atingă de el; ţapul acesta însă avea un corn mare între ochi.
6 A
venit până la berbecul care avea coarne, şi pe care-l văzusem stând în râu, şi
s-a repezit asupra lui cu toată puterea lui.
7 L-am
văzut cum s-a apropiat de berbec, s-a aruncat încruntat asupra lui, a izbit pe
berbec, şi i-a frînt amândouă coarnele, fără ca berbecul să i se fi putut
împotrivi; l-a trîntit la pământ, şi l-a călcat în picioare, şi nimeni n-a
scăpat pe berbec din mâna lui.’’
Ţapul a fost identificat de îngerul
Gabriel ca fiind împărăţia Greciei, deşi o împărăţie a Greciei nu exista, în adevăratul sens al
cuvântului, decât după încoronarea lui Alexandru Macedon. Totuşi, Gabriel
afirma despre greci că erau o împărăţie.
Daniel 8:21 „Ţapul însă este împărăţia Greciei, şi cornul
cel mare dintre ochii lui, este cel dintâi împărat.”
Trebuie
remarcat că ţapul grecesc, din profeţie, a cutreierat toată faţa pământului
înainte de a cuceri Medopersia, deci înainte de apariţia lui Alexandru Macedon.
Pentru că din Grecia se desprind patru regate
elenistice mai mici, şi apoi din acestea apare cornul cel mic, este necesară o
detaliere a istoriei acestei naţiuni. Organizarea statală a lumii greceşti era
desăvârşită de multă vreme iar puterea acesteia sa dovedit în cursul istoriei, mai ales când imperiul Ahemenid a vrut să o cucerească. De
aceea, profetul prezintă Grecia ca un stat deja consolidat şi funcţional din
toate punctele de vedere. În momentul expansiunii mondiale, ţapul grecesc avea deja primul împărat pus în
fruntea sa pentru a cuceri lumea.
Grecia
antică rămâne în istorie prin extraordinara expansiune a civilizaţiei sale,
încă din sec. VIII î.Ch. Datorită terenului preponderent muntos (aproximativ
80% din suprafaţa totală), grecii au preferat să migreze spre zone mai
primitoare. Ei au ocupat coastele mării Mediterane şi ale marii Negre, înfiinţând colonii
greceşti puternice din punct de vedere economic şi militar. Întreaga zonă
mediteraneeană şi pontică a fost
împânzită de colonii ale unor cetăţi din Grecia continentală, cum i se va spune
ţării lor de origine. Profeţia este cât se poate de exactă, atunci când afirmă
că ţapul grecesc a colindat toată lumea înainte de a cuceri Medopersia.
În secolul VIII î.Ch a fost colonizată peninsula Italică,
unde au luat fiinţă puternice oraşe greceşti care dominau întreaga zonă, până
la dezvoltarea unei alte puteri militare şi economice, Roma. Italia era un
puternic centru colonial grecesc încă din secolul VI î.Ch, asigurând un cadru
extraordinar dezvoltării ştiinţei şi filosofiei. Înfloritoare colonii greceşti
au fost înfiinţate, din nordul Africii, în Cyrene, până în sudul Franţei, la Marsilia*.
Colonizarea Italiei au început-o Eubeenii, în zona
centrală, unde au înfiinţat Pithekoussai şi Cumae. Tot Eubeenii au înfiinţat,
în Sicilia de est, Naxos, Leontini, Cataneiar,iar în strâmtori, Zancle, Mylae, Rhegium.
Un puternic
centru filozofic l-au înfiinţat foceenii, în sud-vestul Italiei, la Velia
(Elea). Ei îl aveau ca profesor pe
Parmenide, care a înfiinţat şcoala reducerii la absurd şi a contribuit la
inspirarea unuia din dialogurile lui Platon. Vestitul savant Phytagoras din
Samos era prezent în Crotona, în sudul Italiei, unde a înfiinţat o şcoală renumită ce-i purta
numele.
Agrigentul era un alt oraş grec, situat în
Sicilia, considerat unul din cele mai frumoase oraşe ale vremii.
Dorienii au
înfiinţat în Sicilia, Siracuza, Megara Hyblaea. Rodienii şi Cretanii au înfiinţat
în Sicilia Gela. Aheii au înfiinţat în sudul Italiei Sybaris, Crotona,
Caulonia, Metapontum, Posidonia. Spartanii au înfiinţat, tot în sudul Italiei, Tarentum, Siris, Locri. Siracuzanii
au înfiinţat Helorus, Acrae, Casmenae, Camarina.
* Grecii de peste
mări, de John Boardman;
În vestul Siciliei au fost înfiinţate coloniile Selinus,
Acragas, Himera, Lipara,Elea.
Colonizarea greaca a fost un fenomen ce s-a extins pe
parcursul mai multor secole. Băştinaşii au fost alungaţi sau supuşi noilor
stăpâni. În felul acesta, Italia era sub stăpânire greacă cu mult înainte de
apariţia lui Alexandru Macedon. Studiind istoria cetăţilor din Grecia Mare
(Magna), cum era numita peninsula italică, observăm un caracter aparte al
acestora. Coloniile nou înfiinţate erau centrate pe cetăţi noi, care aparţineau
unor oraşe metropolă de pe continent,
din Grecia propriu zisă. Izolarea de patrie i-a făcut pe colonişti să resimtă mai puternic, decât cetăţenii din metropola continentală,
sentimentul apartenenţei la grup. Ei se numeau milesieni, atenieni, corintieni
etc, de la numele cetăţii mamă. Înainte de a afirma că erau greci, ei declarau că erau
cetăţeni ai Atenei, Miletului, Corintului etc.
Coloniştii primeau ajutor permanent din oraşul mamă şi dădeau, la
rândul lor, ajutor în caz de ameninţare militară externă. Exista o relaţie
extrem de strânsă între colonii şi oraşele mamă. Ele erau dependente total de
acestea, deşi uneori apăreau răscoale .
Coloniile trimiteau o parte din venit în cetatea mamă, iar
comerţul lor era strâns dependent de relaţiile bune cu cetatea de origine.
Dependenţa coloniilor de cetăţile din Grecia continentală a făcut ca afirmaţia profetului să fie
corectă. Cine stăpânea Grecia continentală stăpânea şi coloniile. Întreg
comerţul coloniilor şi forţa lor navală depindeau de Grecia continentală. Fără
o flotă navală puternică, coloniile erau izolate şi sortite nimicirii de către
piraţi şi regii băştinaşi, situaţi în
zonele limitrofe. Un exemplu de răscoală, provocată de subordonarea totală a
coloniilor faţă de cetatea mamă, este
descris de Tucidide în războiul Peloponesiac, în care insula Corcyra
refuza să se mai supună Corintului, care dorea să întemeieze un imperiu în
Mediterana centrală.
Peninsula italică era, prin urmare, o a doua Grecie, mai
mare şi mai bogată în câmpii bune pentru
agricultură. Apogeul dezvoltării greceşti a fost atins în perioada Alexandrină
şi postalexandrină. Între secolele
VIII şi
IV î.Ch, Grecia şi-a dezvoltat
cultura, economia şi armata şi a
cunoscut un proces de expansiune colonială fără precedent în istoria antică.
Aşa se explică declaraţia lui Daniel (Daniel 8 :5) că ei au cutreierat lumea până în momentul ciocnirii
cu civilizaţia medopersană a orientului.
După cutreierarea pământului, ţapul grecesc s-a năpustit
asupra berbecelui medopersan. Grecii nu
au atacat Medopersia decât după ce s-au întărit
economic şi militar în tot occidentul, astfel încât resursele lor
militare şi economice să fie suficiente şi comparabile colosului medopersan.
Cum au procedat medoperşii când au cucerit Babilonul, tot aşa au procedat
grecii când au cucerit lumea. Ei au acumulat resurse economice şi militare suficient de mari cât să poată susţine o
campanie agresivă împotriva
medoperşilor.
Chiar dacă Grecii erau extrem de divizaţi, şi fiecare cetate
avea propriile legi, ei reprezentau totuşi o singură naţie, aveau valori comune
şi, la nevoie, se aliau între ei pentru a respinge orice atac extern. Aşa s-a
întâmplat după atacul persan asupra Greciei. Cetăţile greceşti au căutat să se
unească sub o comandă unică. Dacă
studiem textul din Daniel cap.11:1, constatăm că denumirea folosită pentru
greci indică un anumit statut al acestora, în raporturile de forţe din
zonă.
Daniel
11:1 „În anul dintâi al lui Dariu, Medul, eram şi eu la el, ca să-l ajut
şi să-l sprijinesc.
2 Acum, îţi voi face
cunoscut adevărul: Iată că vor mai fi încă trei împăraţi în Persia. Cel de-al
patrulea va strânge mai multă bogăţie decât toţi ceilalţi, şi când se va simţi
puternic prin bogăţiile lui, va răscula totul împotriva împărăţiei Greciei.
3 Dar
se va ridica un împărat viteaz, care va stăpâni cu o mare putere, şi va face ce
va voi.’’
Observaţi folosirea aceluiaşi termen,
aparent impropriu, ”Împărăţia Grecei”, atribuit unor cetăţi-stat, care numai
unite nu erau, iar despre un rege, nici nu putea fi vorba. Multitudinea de cetăţi greceşti,
răspândite în toată Europa, nu a constituit
un impediment pentru îngerul Gabriel să-i vadă ca o entitate statală unică şi
să-i numească „Împărăţia Greciei”. Războiul dus de ahemenizi contra grecilor a
început cu mult înainte de apariţia lui Alexandru Macedon şi deci, folosirea termenului de ,,împărăţie’’, pentru a desemna puzderia de cetăţi-state greceşti,
este bine de reţinut şi de luat în calcul, când vom studia apariţia
următorului imperiu.
Traducerea greacă are aceeaşi semnificaţie ( basilei/ ~Ellh,nwn -Basilei Hellenon) adică împărăţia Gerciei. Profetul
Daniel afirma că Persia a pornit război împotriva împărăţiei Greciei. Dar este
ştiut că nu a existat o Împărăţie propriu-zisă a Greciei înainte de Alexandru
Macedon. Grecii erau răspândiţi în toată Europa în cetăţi stat, unele conduse
democratic, unele având regi locali, dar niciodată unite sub o singură comandă,
ca în Imperiul Persan. Rezultă că Biblia operează cu alte criterii faţă de
istoricii actuali.
Să urmărim şi alte
texte care ne spun câte ceva despre modul cum privea cerul Grecia
antică. În discuţia cu profetul Daniel, din capitolul 10, îngerul Gabriel îi
explica de ce răspunsul la rugăciunea sa a întârziat. Explicaţia dată are
menirea să ne deschidă ochii ca să vedem dincolo de cortina lumii vizibile, în
lumea îngerilor fideli lui Dumnezeu, aflaţi în luptă cu îngerii rebeli. Răspunsul îngerului, formulat
ca un fel de scuză pentru întârziere, conţine informaţii mult mai preţioase
decât şi-ar fi putut imagina cineva vreodată. Este unul din puţinele texte din Biblie unde ne sunt oferite detalii
ale luptei dintre îngerii lui Dumnezeu
şi îngerii rebeli.
Daniel 10:20 El mi-a zis: „Ştii pentru
ce am venit la tine? Acum mă întorc să mă lupt împotriva căpeteniei Persiei; şi
când voi pleca, iată că va veni căpetenia Greciei!
Biblia afirmă că în spatele mulţimii de oraşe greceşti era altceva care
asigura unitatea. Ea era asigurată de strategul din umbră, îngerul
împărăţiei răului care răspundea de
cetăţile greceşti.
În timp ce pentru greci şi perşi
exista un strateg al răului, pentru evrei exista un protector, în persoana lui
Mihael, căpetenia îngerilor buni, menţionat şi în Apocalipsa 12:7 ca fiind
Iisus Hristos. Gabriel, îngerul care stă în faţa tronului lui Dumnezeu, avea
misiunea de a se lupta cu îngerul răului care conducea Medopersia, şi cu cel
care conducea Grecia. Nu se afirmă direct că îngerii care conduceau Medopersia
şi Grecia erau rebeli dar, din moment ce
Gabriel se lupta cu ei, rezultă că nu aveau cum să fie al lui Dumnezeu. Din aceste detalii se
observă implicarea îngerilor devotaţi lui Dumnezeu în favoarea oamenilor. În
momente mai dificile, însuşi Mihael intervine pentru a da ajutor în lupta cu
îngerii rebeli.
Cum se face că
forţele răului au câte un comandant din umbră pentru fiecare împărăţie ? Există
un singur răspuns satisfăcător : Satana învrăjbeşte oamenii între ei şi împărăţiile între ele pentru a provoca
înarmarea lor. El nu ştie viitorul, decât din ceea ce spune Biblia şi, de
aceea, provoacă oamenii la înarmare
pentru ca, din valurile agitate ale istoriei, să răzbată cei mai puternici, mai
agresivi şi mai înclinaţi spre război. Scopul său este de a nimici poporul sfinţilor, oriunde ar fi, şi
oricum s-ar numi, de la începutul şi până la finalul istoriei pământului. El
face experimente pe oameni şi dezvoltă armamentul cel mai modern posibil pentru
a fi folosit în bătălia finală împotriva
Regelui de drept al pământului, Iisus Hristos. Satana nu porneşte de la premiza că va pierde
bătălia cu Iisus Hristos, el luptă pentru victorie. Cu o lume
înarmată până în dinţi, şi sub comandă unică, el speră să câştige bătălia
finală.
Revenind
asupra textului iniţial, observăm că
ţapul grecesc avea un corn mare între ochi, pe zona fronto-nazală, asemenea
rinocerilor. Cornul era plasat între ochi pentru a desemna puterea de penetrare
şi, în acelaşi timp, precizia matematică a atacurilor sale, datorate celor doi
ochi care văd şi apreciază telemetric când şi unde să atace.
Datorită
vederii binoculare, detaliate şi precise asupra terenului de luptă şi asupra
adversarului, cornul grecesc a reuşit să distrugă rapid berbecele persan, care avea două coarne situate normal
pe cap. Arma de luptă a ţapului era net
superioară berbecelui, din moment ce era robustă, cu orientare spre locul luptei şi cu
vizibilitate excelentă. Ochii au fost, de fapt,
negustorii greci care aduceau toate informaţiile despre bogăţiile Persiei, şi generalii care au luptat
ca mercenari, cunoscând toate tehnicile şi strategia armatei persane.
Xenofon descrie
participarea unui corp expediţionar de zece mii de mercenari greci în războiul
dintre Cirus cel Tânăr şi fratele său Artaxerxes al II lea, în anul 401 î.Ch,
pentru tronul imperiului Persan. Cei doi pretendenţi la
tron s-au înfruntat militar în bătălia
de la Cunaxa, din Mesopotamia, unde
Cyrus cel Tânăr a murit datorită
unei răni din timpul luptei. Pentru că nu au vrut să se supună lui Artaxerxes,
grecii au părăsit câmpul de luptă în mod
organizat, croindu-şi drum prin Mesopotamia, Armenia şi Cappadocia timp de
şapte luni, de fapt, au străbătut tot Imperiul Persan fără ca armatele satrapilor să-i poată opri.
Epopeea lor a fost scrisă de
Xenofon, unul dintre generalii participanţi la
expediţia celor zece mii de eroi în cartea Anabasis. * Istoricul
Xenofon a fost martor al evenimentelor
şi a condus, alături de Herisofos, corpul expediţionarilor greci spre
patrie.
Instruirea unor generaţii întregi de
războinici, de către mercenarii care au cutreierat lumea, a dus la
perfecţionarea tehnicilor de luptă ale
armatelor greceşti, cu mult peste
capacităţile armatelor persane. Cu
astfel de militari experimentaţi şi
cunoscători ai locurilor şi obiceiurilor din imperiul Persan, nu este de mirare
că Alexandru Macedon l-a cucerit atât de rapid, peste doar câteva decenii.
*Enciclopedia
Antichităţii,de Horia C.Matei
Portdrapelul dorinţelor de
cucerire a grecilor a fost Alexandru
Macedon, fiul lui Filip al II-lea. La douăzeci de ani, el ajungea rege şi chema
toate cetăţile greceşti la luptă contra Medopersiei. Alexandru nu a stăpânit
niciodată ca un tiran peste greci. El a obţinut sprijinul lor doar pentru a
se răzbuna pe perşi, pentru profanarea templelor Greciei în timpul
războaielor cu aceştia. Dorinţa grecilor de răzbunare a coincis cu dorinţa lui
Alexandru de aventură şi glorie. Imediat au fost adunate resursele materiale
şi militare necesare pentru
realizarea planurilor ambiţiosului rege
macedonean.
De remarcat că Alexandru a mobilizat întreaga sa
capacitate militară pentru războiul cu Medopersia. Treizeci de mii de soldaţi
au fost puşi sub drapel, de fapt întreaga putere militară expediţionară de care
dispunea Grecia reunită. Asemenea unui corn extrem de dur, cei treizeci de mii
de militari greci au distrus toată
armata medoperşilor. Alexandru avea un număr mic de soldaţi extrem de
disciplinaţi, comparativ cu Persia, care
deţinea un milion de militari moleşiţi de inactivitate şi de bogăţie.
În trei bătălii cruciale, Granicos, din anul 334 î.Ch,
Issos, din anul 333 î.Ch şi Gaugamela, din anul 331 î.Ch, Alexandru a distrus
marele imperiu al Ahemenizilor medopersani. Imperiul Grec, nou format, avea
două componente, una Europeană stabilă, formată din cetăţi relativ libere, şi
una Asiatică, redusă la statutul de sclavie, datorită imperiilor succesive care au stăpânit zona despotic.
După cucerirea Imperiului Medopersan, Alexandru a decedat în anul 323 î.Ch, la
doar 13 ani de la înscăunare. Imperiul
format de el s-a împărţit în patru
regate elenistice mai mici.
Daniel 8:8
Ţapul însă a ajuns foarte puternic; dar când a fost puternic de tot i s-a
frînt cornul cel mare. În locul lui au crescut patru coarne mari, în cele patru
vânturi ale cerurilor.”
După moartea lui, între anii 323 î.Ch şi 310 î.Ch,
imperiul a păstrat o oarecare formă de unitate, datorită existenţei urmaşului
legitim la tron, Alexandru al IV-lea (născut la câteva luni după moartea lui
Alexandru Macedon) şi a respectului purtat de generalii macedoneni familiei
regale a Argeazilor din Macedonia. Din familia regală a mai rămas un
fiu al lui Filip II, numit Aridaios, considerat şi el urmaş legitim la tron.
Generalii lui Alexandru au păstrat formal imperiul sub
conducerea celor doi urmaşi, unul minor şi unul bolnav psihic. Amândoi erau
reprezentaţi de un regent, desemnat de generalii lui Alexandru Macedon.
Aridaios a murit asasinat din ordinul Olimpiei, mama lui Alexandru Macedon,
urmat de Alexandru al IV-lea, asasinat de Casandru. A urmat un lung şir de
războaie crâncene între diadohii lui Alexandru. La un moment dat, au existat
cinci, şase, şapte şi chiar opt regate greceşti, rezultate din fărâmiţarea
imperiului. Cei 30 de ani de războaie, duse între regatele elenistice, a
fărâmiţat moştenirea macedoneanului. Profeţia menţionează doar patru, pentru că
acestea erau cele mai puternice şi vizibile, în plan politic şi militar. În
afară de faptul că regatele treceau, de
multe ori, de la un rege la altul, uneori nici nu aveau graniţe bine
definite. Putem considera că un regat era în Africa, reprezentat de Egiptul
Lagid, doua regate erau în Asia, reprezentate de dinastia Seleucidă şi de regele Lisimah, iar un regat deţinea
Europa şi era reprezentat de dinastia Antigonidă. Lisimah a deţinut şi o mare
parte din Macedonia propriu-zisă, în afara teritoriilor din Asia.
În general, controlul regelui asupra regatului său nu
era total, din cauza trădărilor frecvente ale oraşelor cetăţi, dornice de mai
multă independenţă şi de mai multe beneficii materiale. Regii celor patru
regate primeau doar tributul aferent şi decideau politica externă a întregii
regiuni controlate de ei. În rest, cetăţile se conduceau singure şi puteau să
se asocieze între ele cum doreau, în limitele impuse de rege. Regatele elenistice sunt descrise de
profet ca împărţite în cele patru
vânturi ale cerurilor, în cele patru puncte cardinale.
Din unul din cele patru regate a apărut un corn mic, o
împărăţie destul de mică la început, care a dominat lumea multă vreme. Pentru a nu exista confuzii de
sensuri, în ceea ce priveşte vânturile
cerurilor, trebuie să căutăm în alte locuri din Biblie expresii care să
definească cele patru puncte cardinale, est, vest, sud, nord, sau, în limbaj
popular, răsărit, apus, miazăzi, miazănoapte.
Ieremia 49:36 Voi aduce asupra Elamului cele patru
vânturi de la cele patru margini ale cerului, îi voi risipi în toate vânturile
acestea, şi nu va fi nici un popor, la care să n-ajungă fugari din Elam.
Practic, ar fi imposibil de căutat pe tot
pământul un corn ieşit de nicăieri, din cele patru vânturi. Am putea căuta
cornul în imperiul chinez, indian sau
japonez, care sunt la fel de vechi ca şi cel
grecesc sau roman. Totuşi, în profeţie este vorba de imperii strict
legate de acţiuni ce interferă cu
poporul sfinţilor, nu despre China,
India sau Japonia care nu au avut legături cu distrugerea Templului
din Ierusalim. Textul are o anumită logică peste care nu se poate trece, fără a afecta
grav sensul mesajului.
Ţapul este împărăţia Greciei şi
constituie baza puterii cornului mare dintre ochii săi, adică primul împărat al
imperiului grecesc, care deţinea puterea absolută, fără a ţine cont de
dorinţele poporului. Cornul ţapului s-a frânt şi în locul lui au crescut patru coarne mari, în
patru puncte cardinale. Este clar că tot din populaţiile conduse de greci apar
cele patru regate elenistice, pentru că tot din ţap cresc şi tot din zona
fronto-nazală a acestuia, în locul vechiului corn. Ţapul nu a dispărut după
ruperea cornului mare, ci a fost trecut în plan secundar, datorită
despotismului regilor care au condus imperiile
elenistice.
Naţiunea greacă reprezintă ţapul,
iar profeţia vrea să arate că nu mai
deţinea un rol important în luarea deciziilor, ci constituia doar rezervorul populaţional
necesar pentru recrutarea trupelor de
elită şi a guvernatorilor regionali. Lumea din vremea aceea era o lume greacă prin excelenţă, pentru că nu
existau alte limite, nu se ştia despre
americi sau alte zări ale lumii. Tot ce cuprindea lumea era cutreierat de
caravanele negustorilor greci, sau de corăbiile lor, protejate de armată.
Grecii au cuprins cele patru puncte cardinale ale lumii pentru că, atât cât
cunoşteau şi stăpâneau grecii, atât ştia lumea contemporană lor. Practic, orice
colţ al lumii cunoscute avea câte un port sau oraş grecesc înfiinţat.
Dacă dintr-un corn, sau din patru vânturi ale cerurilor, a ieşit un altul
mic, este tot una, pentru că lumea era de fapt o lume stăpânită la propriu şi
la figurat de greci. Profeţia trece
peste perioada elenistică şi oferă
detalii despre următorul imperiu al lumii, următorul corn, desprins din
zbuciumul social şi militar al
epocii, Roma.
Lumea
în care sa născut noul corn roman era greacă şi, prin urmare, a luat resursele
din ea. De aceea, cornul apare descris ieşind din unul din cele patru regate
elenistice, o ramură nouă a unui corn deja puternic, un fel de mutaţie genetică
care consumă resursele celorlalţi competitori. Mutantul roman, apărut peste
lumea greacă, a împrumutat tot ce au
avut celelalte coarne, a ocupat spaţiul lor, a folosit logistica lor,
facilităţile lor şi a mai adăugat, în
plus, putere de distrugere, prin dezvoltarea excesivă a capacităţilor militare.
Roma conducea, de fapt, o lume grecească, pentru că se născuse ca mutant parazitar pe unul din coarnele
ţapului, dar stăpânea, prin proprii
centri de comandă, care nu mai
aparţineau lumii greceşti, ci lumii proprii, lumii latine.
Nu
putem trece mai departe fără a observa că Statele Unite ale Americii de azi
s-au dezvoltat parazitar pe o lume
europeană, pe care o stăpâneşte de facto, şi de unde îşi trage resursele
culturale şi rădăcinile istorice. După cum Roma
şi-a dezvoltat excesiv componenta militară, tor aşa America are în prezent o componentă militară exagerat
de puternică, prin care va proceda la dominaţia lumii. America de Nord are
înfăţişare de miel, coarne de miel şi gură care vorbeşte ca un balaur. Masca
democraţiei americane este faţa care
ascunde cel mai monstruos balaur militar al lumii contemporane, gata să înghită
rapid pe oricine-i cade în gheare.
Similitudinea
mutanţilor este evidentă, Roma a apărut mică şi neînsemnată pe structura unui
regat elenistic, SUA a apărut ca o naţiune mică şi neînsemnată de colonişti
dependenţi de imperiul Britanic. Romanii s-au dezvoltat pe structura realizată de greci, iar SUA s-a dezvoltat
parazitar pe structura formată de
britanici. Lumea condusă de romani era de fapt o lume greco-romană, lumea condusă de americani este anglo-americană.
Data apariţiei cornului cel mic trebuie căutată undeva
între dispariţia lui Alexandru al IV-lea, asasinat în anul 310 î.Ch de
Casandru, şi dispariţia unuia dintre regate, în anul 280 î.Ch, prin moartea lui
Ptolemeu Keraunos. Practic, în interval de 30 de ani trebuia să apară cornul
cel mic. Dispariţia unuia dintre regate, în anul 280 î.Ch, limitează căutările
noastre până în acel an, pentru a păstra datele profeţiei, care vorbesc de
patru regate, nu de trei .
În anul 279, Ptolemeu Keraunos, rege al Macedoniei, era
înfrânt de Celţi şi murea pe câmpul de bătălie de lângă Lisimaheia. Regatul
Macedonean rămânea fără urmaşi. Antigonos Gonatas, urmaşul lui Demetrios, înfrângea
armatele celţilor, devenind rege şi peste macedoneni. Dispărea, astfel, unul
din cele patru regate ale diadohilor. Din acel moment nu mai existau patru
regate, ci doar trei, şi deci, nu mai prezintă interes pentru profeţie, care face
referire doar la patru.
Istoria
confirmă că în intervalul de timp 30 de
ani, amintit anterior, nu a apărut altă mare putere decât Roma şi nu avem cum să căutăm în altă
parte împlinirea profeţiei. Trebuie să descoperim data la care a început
ascensiunea Romei şi trebuie să cercetăm dacă descrierea dată de înger se
potriveşte cu realitatea istorică, scrisă în alte documente ale vremii.
Pe când Alexandru
pornea în orient marea sa aventură, se prefigura la orizontul istoriei un stat format din
oameni robuşti, agricultori prin excelenţă, cu principii morale bine definite,
austeri în viaţa de zi cu zi, dar şi în cea publică. Acest nou stat era de fapt
o cetate, numită Roma, care, parcurgând mai multe secole de frământări şi lupte
crâncene cu vecinii, a ajuns să fie un arbitru important în lumea occidentală,
departe de puternicele armate greceşti din orient. Roma aparţinea naţiunii
italice, prima mare naţiune a
peninsulei, pretendentă la dominaţia întregii zone. În cadrul naţiunii italice,
Roma a deţinut un rol dominant şi a reuşit să impună legile sale şi voinţa sa politică triburilor
înrudite din jur.
În jurul anilor 350 î.Ch, Roma declanşa un război
sângeros cu etruscii şi cu samniţii. Etruscii au fost înfrânţi, urmând ca peste
câteva secole să fie asimilaţi în populaţia italică. În nord-est trăiau Samniţii, un popor înrudit cu
italicii, dar independent şi puternic. Ei reprezentau a doua mare naţiune a
Italiei, care lupta pentru hegemonie în peninsulă. Samniţii au rezistat unor
razboaie grele, purtate uneori pe o
perioadă de peste 30 de ani. În momentul
apariţiei Romei, majoritatea teritoriului italic era dominat comercial
şi militar de greci. Însăşi denumirea de Grecia Mare (Grecia Magna), atribuită peninsulei italice de către greci,
arată de ce profeţia din Daniel afirmă că din unul din cele patru coarne a
crescut cornul cel mic.
Puternice flote greceşti controlau, practic, accesul în
zonă şi implicit dezvoltarea regională. Până în secolul III î.Ch, Roma a fost, de multe ori, în faţa dezastrului naţional, datorită grecilor din peninsula Italică sau datorită
cartaginezilor, urmaşii fenicienilor din
Tir şi Sidon. Grecii şi cartaginezii au ajuns la un stadiu al dezvoltării
materiale extrem de avansat şi au început să decadă în imoralitate, cheltuind
averi uriaşe pentru desfrâu, neglijând astfel apărarea ţărilor lor.
Dezvoltarea Imperiului Roman a fost lentă
şi firavă la început, aşa cum menţionează textul:,,s-a mărit nespus de
mult ”, fără a preciza o acţiune rapidă, aşa cum a fost cazul Greciei.
Roma a fost iniţial o cetate-stat care,
de mică ce era, a fost de multe
ori în postura de a fi distrusă. Ea a devenit, după secole de războaie
crâncene, o mică putere locală (în jurul anului 300 î.Ch.). Nefiind un pericol
real pentru marile puteri ale lumii de atunci, Roma nu a fost luată în seamă,
din diverse motive, şi mai ales datorită luptelor interne dintre regii
rămaşi să conducă cele patru regate ale
imperiului postalexandrin.
Textul spune că din unul din ele a ieşit un corn mic.
Momentul ieşirii cornului mic este extrem de important. Cornul nu exista ca
entitate statală puternică, asemenea Mezilor şi Perşilor, nici nu avea o
structură organizatorică bine definită, ca grecii. Cornul mic aparţinea lumii
greceşti, pentru că apărea din coarnele rezultate după dispariţia marelui corn
din fruntea ţapului. Roma nu mai este descrisă în cap. 8 ca un alt animal care să vină dintr-o zonă anume a
pământului, ci este descrisă ca un corn mic ieşit dintr-unul din coarnele greceşti.
Folosirea unui corn ca model pentru a descrie anumite
împărăţii nu este întâmplătoare. Cornul reprezintă partea cea mai dură a
puterii, exteriorizarea capacităţii de
apărare şi de atac al unui animal. Coarnele greceşti sunt expresia concentrării
puterii militare absolute în cele patru regate, descrise de Daniel. Masele de oameni
care constituiau respectivele
regate nu mai aveau nici un rol în luarea deciziilor, ca în cazul berbecelui
sau al ţapului. Puterea militară concentrată în mâna unor tirani au adus naţiunile la statutul de masă amorfă, monedă
de schimb şi supuşi obligaţi să plătească biruri pentru mai marii lumii. Dacă
berbecele reprezenta naţiunea medopersană, dacă
ţapul reprezenta naţiunea greacă, coarnele reprezentau puterea absolută concentrată şi rezultată din toate aceste naţiuni la un
loc, putere încăpută în mâna tiranilor lumii.
Grecii şi Perşii au reprezentat puteri ce au rezultat din voinţa unor
naţiuni. Regatele elenistice, rezultate din descompunerea imperiului grec, nu
au mai reprezentat voinţa unor naţiuni, ci ambiţiile unor conducători militari,
a căror forţă o dădeau mercenarii plătiţi bine din impozitele luate cu forţa de
la toate popoarele din teritoriul ce le-a căzut la împărţeală la masa
tratativelor, sau pe câmpul de luptă.
Cornul mic este descris ca un rezultat pervers al acestor
jocuri făcute de indivizi extrem de puternici şi de războinici. Acolo unde
puterea era concentrată la maxim în
mâna a doar patru regi, acolo s-a produs un efect pervers al puterii absolute. Chiar în interiorul unui regat
absolutist, într-un colţ uitat de
lume, la periferia puterii, s-a ridicat
cea mai mare forţă a lumii, un corn mic, o concentrare absolută de putere într-o structură neobservată pănă atunci. Sentimentul naţional nu mai reprezenta o virtute pentru
greci şi cartaginezi şi, în consecinţă, armatele lor au devenit vulnerabile. O
parte a Siciliei era stăpânită de cartaginezi, aşa numiţii puni, o altă parte a
Siciliei era stăpânită de regatul Siracuzei, condus de un rege grec. În nord
vestul peninsulei italice trăiau Etruscii, un popor destul de puternic,
dar extrem de depravat şi superstiţios.
Etruscii, grecii şi cartaginezii au început să se lupte între ei pentru hegemonie în
Marea Mediterană şi în insulele din jurul Italiei. În aceste condiţii,
nu a fost greu pentru Roma să-i cucerească rând pe rând. Ultimii regi greci ce
au stăpânit teritoriile situate în peninsula Italică au fost Agathokles, în
insula Sicilia şi Pyrrhos, în peninsula Italică. Phyrrhos a fost
soldat sub comanda lui Antigonos,
bătrânul mareşal al lui Alexandru Macedon. Ulterior s-a căsătorit cu Antigona,
fiica vitregă a lui Ptolemeu Lagidul, regele Egiptului.
Roma a crescut
într-un mediul viciat de absolutism şi, de aceea, s-a
alimentat cu ceea ce era mai dur în lumea ei de naştere. Cornul mic, hrănit cu
duritatea celor patru regate despotice
nu putea să crească altfel decât plin de toată puterea lor discreţionară,
adunată la un loc. Afirmaţiile de mai sus par jocuri de cuvinte, dar realitatea
a fost mai dură decât orice imaginaţie posibilă.
Nu avem dreptul să trecem mai departe fără a observa că,
în zilele noastre, SUA a apărut din
Imperiul Britanic, ajuns la apogeul puterii sale. Dintr-un Imperiu Britanic
ce stăpânea lumea întreagă prin
forţa sa navală, asemenea grecilor, a
ieşit o altă forţă militară care a
dus arta războiului la desăvârşire.
Observăm că Biblia spune despre cornul cel mic că s-a
extins spre sud şi est, după care a
urmat Ţara cea Minunată. Profeţia s-a împlinit cu maximă acurateţe. După
cucerirea Greciei, a urmat ascensiunea Romei spre Orientul Mijlociu unde, până la urmă, a distrus Templul din
Ierusalim.
Întorcându-ne la
modelul static, din al doilea capitol al cărţii lui Daniel, trebuie să
observăm că ordinea apariţiei imperiilor este cronologică şi, de
aceea, Roma nu poate fi aşezată în alt context istoric, pentru că nu ar
corespunde cu modelul static. Modelul
statuii din capitolul 2 ne obligă să luăm apariţia imperiilor în ordinea
firească, după cum alcătuirea statuii era firească. Statuia avea cap, piept,
mâini, abdomen, coapse, gambe şi picioare aşezate normal în ordinea alcătuirii unui corp uman. Iosif Flavius menţionează că Roma a fost descrisă de Daniel în cărţile sale, ceea ce devine punct de
reper pentru orice cercetător care
studiază istoria descrisă de el.*
Modelul static al statuii
din capitolul 2 pune ordine
în cronologia imperiilor, pentru ca noi
să nu căutăm alte începuturi pentru cornul cel mic. Până în
anul 290 î.Ch Roma a fost în pericol de
a fi rasă de pe faţa pământului, când de etruscii aliaţi cu grecii, când de
samniţii uniţi cu etruscii. Pentru a exemplifica fragilitatea lumii romane,
trebuie amintită bătălia de la Caudium, din anul 321, în urma căreia întreaga
armată romană a fost luată prizonieră de către
Samniţi. Doar inabilitatea
politică a unor lideri samniţi i-au
scăpat pe romani de la dezastru.
Cu toate acestea, în anul 290 î.Ch, Samniţii au fost
înfrânţi definitiv în bătălia de la
Samnium. După anul 290 î.Ch, a urmat colonizarea zonei şi ocuparea întregii
regiuni dintre marea Adriatică şi Marea Tireniană de către romani. Dominaţia
greacă asupra lumii cunoscute a fost deplină până ce Roma a câştigat bătălia de
la Samnium**.
De aceea, am identificat anul 290 î.Ch ca fiind anul în
care Roma a devenit corn, pentru că atunci a început expansiunea spre sud şi
cucerirea întregii peninsule
Italice, Siciliei şi Cartaginei. În anul 290 î.Ch încă mai existau cele
patru regate greceşti, desprinse din
Imperiul Alexandrin. În această perioadă, la doar 20 de ani de la asasinarea
ultimului moştenitor legal al lui Alexandru, diadohii erau angrenaţi în
războaie fratricide de o violenţă fără precedent.
* Antichităţi Iudaice, cartea a IX- a, de
Josephus Flavius
**Theodor Mommsen Istoria Romană
Aşa se explică faptul că nimeni nu a mai purtat de grijă
pretenţiilor Romei de a deveni o mare putere regională. Când au mai rămas doar trei regate greceşti ( 279
î.Ch), Roma era deja prea puternică
pentru a mai fi nimicită.
Din anul 290 î.Ch, Roma nu a mai fost în pericol de a fi
distrusă de nici o putere terestră sau maritimă. Demonstraţia a fost făcută la
scurt timp, când Pyrrhos, regele Epirului şi al Greciei, protector al
coloniilor din Italia, a încercat recucerirea Italiei din mâinile romanilor.
Regele Pyrrhos a fost instruit militar sub comanda lui Antigonos, Demetrios şi
Ptolemeu Lagidul. Regele însuşi mergea la luptă, fiind un viteaz, iar armata sa
era compusă din veterani ai războaielor din orient.
Falanga Macedoneană constituia o armă de temut, iar
elefanţii de război au fost aduşi în Italia pentru că reprezentau cea mai
puternică armă a vremii. Romanii nu au mai văzut elefanţi în luptă şi au fost
cuprinşi de panică, din pricina puterii de distrugere a acestora. Cu toate
acestea, romanii au reuşit să se replieze şi să pună pe fugă, atât falanga, cât
şi elefanţii. Din acel moment, s-a impus o nouă organizare militară, numită
legiune, care va domina lumea ca tehnică
de luptă şi de organizare, aproape o mie de ani.
Ultima mare
bătălie dintre noua putere, numită Roma, şi regele Pyrrhos, viteazul urmaş al
diadohilor lui Alexandru Macedon, s-a dat în anul 275 î.Ch la Beneventum, în
peninsula Italică. În bătălia de la Beneventum, Pyrrhos a fost înfrânt şi a abandonat proiectul
recuceririi Italiei, pentru că nu făcea faţă noii puteri militare. El s-a
retras în Grecia, unde a murit asasinat.
După această bătălie, Roma a ocupat toată peninsula italică, apoi s-a năpustit
asupra Cartaginei, în sud, şi i-a distrus flota care-i provocase atâtea
pierderi. Roma, ca şi restul imperiilor lumii, s-a folosit de neînţelegerile dintre greci, cartaginezi şi etrusci şi s-a aliat,
când cu unii, când cu alţii, pentru a
obţine supremaţia în zona mediteraneeană .* Unii comentatori afirmă că
Roma nu s-a ridicat dintr-unul din regatele greceşti, pentru că în Italia nu au
ajuns regii care au condus regatele
elenistice.
Este ca şi cum s-ar vorbi de regatul Spaniei, din evul
mediu, fără a se lua în consideraţie coloniile din America Latină, sau despre
imperiul Britanic, fără a considera coloniile din America de nord. A spune că
SUA a apărut din teritorii ocupate de
băştinaşii indieni este un non sens, pentru că
istoria confirmă că au apărut din fostele colonii Britanice, care au dominat întreaga zonă.
*Theodor
Mommsen Istoria Romană
Băştinaşii Americii
au fost supuşi cu brutalitate de
către coloniştii britanici şi nu au avut nici un cuvânt în conducerea politică a
teritoriului american. Nu băştinaşii indieni conduceau America, ci coloniştii britanici, pentru că
erau superiori din punct de vedere militar.
Tot aşa, nu băştinaşii italici au condus Italia timp de
secole, ci grecii care deţineau supremaţia maritimă şi militară. La fel ca în
Canaan, nu locuitorii băştinaşi sunt vizaţi de profeţia lui Daniel, ci
conducătorii politico-militari ai zonei, pentru că ei făceau jocul în peninsula
Italică. Roma a apărut din fostele colonii greceşti prin expansiune treptată,
în toată zona controlată de acestea, mai întâi spre sud şi apoi spre
est. Un nucleu dur al latinilor din Roma a reuşit să se impună în zonă, datorită unui nou stil de viaţă şi a
decăderii lumii greceşti.
La sud, puternice cetăţi greceşti barau calea expansiunii
Romei. Cartagina, situată tot la sud, era o putere militară maritimă suficient
de mare care putea să distrugă Roma, dacă îşi unea forţele cu grecii. Numai
că ei aveau divergenţe serioase în ceea ce priveşte coloniile din Sicilia şi
nu s-au înţeles în apărarea comună contra Romei invadatoare. Războaiele dintre
greci şi cartaginezi au fost în folosul
noii puteri imperiale romane, după
cum rivalitatea dintre britanici,
francezi şi spanioli a favorizat expansiunea SUA.
Roma este descrisă de
profeţia din capitolul 8 ca o continuare a lumii greceşti, pentru că a
apărut ca un corn mic dintre alte patru coarne ale ţapului grecesc. Primul
duşman puternic care-i stătea în cale Romei era Cartagina fenicienilor, prin cele trei războaie punice
purtate cu tenacitate, ceea ce a determinat
un vestit politician, pe nume Cato, să se prezinte în Senat şi să ceară
zilnic nimicirea Cartaginei. Cato făcuse o obsesie din cucerirea duşmanului de la sud, Cartagina.
După ce a îngenuncheat Cartagina, la sud, Roma a cucerit
Grecia la est. Abia la urmă a cucerit Iudeea, situată la sud - est. Roma nu a
îndrăznit să se aventureze spre est, spre Grecia, decât după ce a supus mai
slabul rival de la sud, Cartagina, şi i-a preluat flota şi bogăţiile .
După anul 280 î.Ch, au rămas doar trei regate elenistice,
care s-au războit între ele până în momentul cuceririi lor de cate Roma.
Existenţa lor a fost zbuciumată şi nesigură, constituind tranziţia spre al patru-lea imperiu universal.
Comentarii
Trimiteți un comentariu